Nie tylko Pokemon Go, czyli przyszłość rzeczywistości rozszerzonej

Aby poznać początki koncepcji augmented reality, należałoby cofnąć się aż do lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku i wspomnieć chociażby prace amerykańskiego badacza Myrona W. Kruegera. Samo pojęcie „augmented reality” pojawiło się po raz pierwszy w 1990 roku, a za jego twórcę uznaje się inżyniera Boeinga, Toma Caudella. Większości z nas technologia jest jednak szerzej znana dopiero od niedawna.

Wielu dowiedziało się o niej w 2016 roku, gdy przez świat przetoczyła się pierwsza fala zainteresowania grą mobilną bazującą na rzeczywistości rozszerzonej, a więc Pokemon Go. Do dzisiaj produkcję pobrano na telefony już ponad osiemset milionów razy. Dwa i pół roku po premierze codziennie na poszukiwania nowych stworków wyrusza około pięciu milionów użytkowników. Kreatywne zastosowanie AR potrafi więc zainteresować konsumentów i znacząco wpłynąć na sposób postrzegania przedsiębiorstwa. To już technologia warta miliony, którą adaptować w swoich działalnościach próbują przedsiębiorstwa nie tylko działające w segmencie gier.

Według encyklopedycznych definicji, rzeczywistość rozszerzona jest systemem, w którym łączy się świat rzeczywisty z wirtualnym. Wygenerowane trójwymiarowe elementy graficzne nakładane są w czasie rzeczywistym na obraz z kamery. Obecnie technologia towarzyszy nam już na co dzień i spotykamy ją chociażby przy transmisjach z wydarzeń sportowych, w grach mobilnych, a coraz częściej także w handlu, budownictwie, medycynie czy kulturze i sztuce. Zdaniem brytyjskiej firmy consultancy.uk w 2022 roku wartość rynku AR osiągnie poziom 161 miliardów dolarów, osiągając skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 85,4%. W samym tylko 2018 roku, zdaniem analityków z CCS Insight, sprzedanych zostanie 22 miliony headsetów i okularów VR/AR, a już w 2022 roku liczba ta ma osiągnąć poziom ponad 121 milionów urządzeń.

Rynek rzeczywistości rozszerzonej rozwija się dynamicznie, a technologia jest skutecznie i pomysłowo wykorzystywana w kolejnych branżach. Rośnie tym samym zapotrzebowanie na tworzone z myślą o AR oprogramowanie, co stanowi sporą szansę dla wielu polskich firm. Zdaniem analityków z Perkins Coie, którzy przygotowali raport „2018 Augmented and Virtual Reality Survey Report” brak dedykowanych aplikacji i wartościowych treści stanowi drugi najważniejszy problem, hamujący szybką popularyzację technologii. Pozostałe to wciąż obecne ograniczenia technologiczne, wpływające na gorsze doświadczenia użytkowników, a także wysokie koszty wdrożenia konkretnych rozwiązań.

Rzeczywistość rozszerzona ma jeszcze kilka wyzwań do pokonania, ale już dzisiaj znajdziemy wokół nas wiele przykładów potwierdzających, że to technologia z dużym potencjałem. W jaki sposób wykorzystują ją firmy i branże? To pokażemy w kolejnych publikacjach na ABC Data News, przybliżając praktyczne zastosowania AR. Tymczasem zachęcamy do obejrzenia krótkiego wideo, w którym przedstawiamy wyniki kilku badań dotyczących rzeczywistości rozszerzonej.

Udostępnij ten artykuł na:
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.