Witaj w erze Digital Signage

Gdy tylko wyjdziesz z domu, zewsząd atakują cię informacje z kolorowych ekranów. Są już wszędzie – w autobusach, sklepach, urzędach, biurach. Czasem w metrze bezwiednie wpatrujesz się w reklamę wyświetlającą się na monitorze i nawet nie zdajesz sobie sprawy, że złapałeś się na digital merchandising. Inaczej nazywa się to narrowcastingiem albo po prostu sferą digital signage. To dziś jeden z najpopularniejszych elementów cyfrowej komunikacji. Chcąc nie chcąc, żyjemy w jego erze.

Możesz zapomnieć o staromodnych plakatach – monitory wielkoformatowe raz na zawsze kończą epokę komunikacyjnego średniowiecza. Pojęcie digital signage obejmuje zintegrowaną formę zarządzania systemem, w skład którego wchodzą wyświetlacze elektroniczne, które prezentują informacje, reklamy i inne wiadomości na różnego rodzaju nośnikach (mogą to być reklamy LCD, LED, obrazy z projektorów multimedialnych).

Czytaj też: Wyższy poziom oglądania

Digital Signage gwarantuje znacznie wyższą skuteczność przekazu dynamicznego niż w przypadku reklamy tradycyjnej, ale nie należy też lekceważyć pozytywnego skojarzenia z nowoczesnością i postępem technologicznym.

Gdzie używa się systemów digital signage? Praktycznie wszędzie. Nośniki są wykorzystywane między innymi na lotniskach, w punktach sprzedaży, sieciach usługowych, firmach turystycznych, komunikacji miejskiej, na dworcach, w centrach handlowych i w kinach.

hand reaching images streaming from the deep

Skupmy się teraz na samych nośnikach – monitory wielkoformatowe wyglądem przypominają telewizor. Główną cechą odróżniającą jest wzmocniona matryca pozwalająca w wielu przypadkach na nieprzerwane (24/7) wyświetlanie treści oraz możliwość zarządzania wyświetlanym kontentem. Dużym błędem popełnianym przez użytkowników jest wykorzystywanie telewizorów, które nie są przystosowane do takiej pracy. Telewizory wprawdzie mogą wyświetlać obraz, lecz nie posiadają opcji dwukierunkowej komunikacji, a więc nie dostajemy od nich informacji zwrotnej jak w przypadku monitora.

W odróżnieniu od analogowych plakatów monitory nadają – czyli docierają do odbiorcy ruchem. Wyświetlany kontent może być w pełni dopasowany do odbiorcy. Dla przykładu w sklepie z perfumami/akcesoriami wyświetlać będzie się reklama kremu, który jest dostępny na pobliskiej półce.

Do podstawowych zalet digital signage należą minimalna obsługa systemu, do której wystarczy tylko komputer z Internetem (lub sieć lokalna – monitor może być również wyposażony w player pozwalający na autonomiczną pracę), szybkość publikacji (możliwość reagowania na czynniki zewnętrzne w czasie rzeczywistym), elastyczność (system może przekazywać dowolne treści o dowolnej porze dnia, a każdy z wyświetlaczy może wyświetlać inne materiały), oszczędność czasu i kosztów w przygotowaniu materiałów reklamowych i ich dystrybucji w porównaniu do materiałów w formie papierowej oraz możliwość sprzedaży czasu antenowego.

Czytaj też: Kto przetrwa cyfrową rewolucję?

Co oferują monitory? Przede wszystkim przyciągają uwagę. Są także łatwo dostępne – ekrany można umieszczać w atrakcyjnych miejscach, doskonale widocznych dla klientów czekających w kolejkach, jeżdżących ruchomymi schodami itd. Na ekranie pojawić może się wszystko – od bieżących informacji (jak pogoda, kursy walut, wiadomości) po różnego rodzaju reklamy.

Bardziej zaawansowane urządzenia korzystają z gamy możliwości Internetu Rzeczy i rozpoznają potencjalnego odbiorcę reklamy/informacji po wieku i płci, a co za tym idzie – dopasowują do niego kontent (dla dziecka będą to zabawki, dla mężczyzny w średnim wieku – artykuły do golenia) i zbierają dane potrzebne do analizy skuteczności przekazu.

W dużych korporacjach w open office stosowane mogą być monitory wyświetlające informacje o spotkaniach, nowościach, zarządzeniach. To wyjątkowo skuteczny sposób komunikacji wewnętrznej świetnie uzupełniający lub zastępujący wciąż popularne mailingi.

Kolejna zaleta monitorów to interaktywność – możliwość dotyku. Pozwalają użytkownikom na interakcję, dodatkowo ich angażując. Nietrudno sobie wyobrazić interakcję użytkownika z monitorem np. u operatora komórkowego – tutaj nośnikiem może być monitor dotykowy, dzięki któremu klient sam przejrzy w systemie ofertę i wybierze interesujący go pakiet, a gdy podejdzie do pracownika, ten będzie już posiadał niezbędne dane, co znacząco skróci czas obsługi.

Nie do przecenienia jest także interaktywność rozrywkowa. Na co pozwala? Kapryśne dziecko może bawić się na monitorze, kiedy jego mama robi zakupy w sklepie. Jeszcze inaczej technologię wykorzystuje gigant branży fast-foodowej. Klienci tej amerykańskiej sieci nie stoją już w długich kolejkach do kasy, bo monitor pozwala im szybko złożyć zamówienie, co perfekcyjnie skróciło czas oczekiwania.

Czytaj też: Rola resellerów w cyfrowym świecie

Podobnie działają totemy dotykowe wystawiane w centrach handlowych – użytkownik może znaleźć w nich drogę do interesującego go miejsca. W bardziej zaawansowanych systemach pojawia się też opcja pobrania informacji na telefon.

Lista przewag monitorów wieloformatowych nad tradycyjnymi plakatami jest bardzo długa. Zdecydowanie największą zaletą jest jednak możliwość zmian i ograniczenie kosztów związanych z montażem i pracą robotników. Rozesłanie pliku na monitory i optymalizacja wyświetleń może być kwestią kilku kliknięć.

Schemat komunikacji za pomocą sieci ekranów jest bardzo prosty i zapewnia:

  1. Szybkość — nowa reklama/informacja może być wyemitowana w ciągu kilku minut od dostarczenia kopii. Można błyskawicznie reagować i dostosowywać przekaz do rozmaitych zmiennych (np. pogoda, wydarzenia itd.). Możliwość ciągłej aktualizacji przekazu – zmiana parametrów emisji przynosi natychmiastowy skutek
  2. Skuteczność — odbiorcy komunikatu są zdecydowanie bardziej podatni na odbiór w sytuacji zakupowej, na przykład gdy reklama wyświetla im się podczas czekania w kolejce
  3. Elastyczność — możliwość zarządzania poszczególnymi ekranami, pełna kontrola i możliwość kształtowania wszystkich parametrów emisji: treści, czasu oraz miejsca dystrybucji

Być może do tej pory nie wiedzieliście o wyżej opisanych rozwiązaniach, ale warto pamiętać, że zainteresowani nimi mogą być Wasi klienci. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć ideę wykorzystania powyższych systemów oraz ich obecność wokół nas. Pełna oferta monitorów wielkoformatowych jest dostępna dla naszych Partnerów w systemie InterLink. W kolejnych tygodniach postaram się przybliżyć rozwiązania oferowane przez producentów współpracujących z ABC Data.

Maciej Materna
Digital Signage Business Development Manager w ABC Data

Udostępnij ten artykuł na:
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.